جشن ولادت حضرت امام رضا(ع) و ایران جوان؛

برگزیدگان دومین دوره جایزه جوانی جمعیت دانشگاه تجلیل شدند

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۷۸۶۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۸۴۶
همزمان با برپایی جشن ولادت حضرت امام رضا(ع) و ایران جوان که روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، با حضور پرشور دانشگاهیان و به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، از برگزیدگان دومین دوره جایزه جوانی جمعیت دانشگاه تجلیل به عمل آمد.
برگزیدگان دومین دوره جایزه جوانی جمعیت دانشگاه تجلیل شدند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر فرزانه‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند در این مراسم، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: یکی از دغدغه‌های امروز کشور ما، بحث جمعیت و جوانی جمعیت است. دکتر فرزانه پور افزود: در این راستا مجموعه مدیریت دانشگاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات قابل توجهی را در این چند سال، مدنظر قرار داده است.

تشریح اقدامات دانشگاه در خصوص اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
معاون دانشگاه در ادامه، گزارشی از اقدامات دانشگاه در خصوص اجرایی شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه داد. وی به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های متعدد ویژه کارکنان و اعضای هیأت علمی با موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تجلیل از برگزیدگان جایزه جوانی جمعیت در دو دوره (اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان دارای کمترین سن و بیشترین فرزند)، اعطای پاداش به کارکنانی که در سال ۱۴۰۲ ازدواج کرده یا صاحب فرزند شده‌اند، کسب عنوان برتر دانشگاه بیرجند در عرصه جوانی جمعیت و تعالی خانواده اشاره کرد و افزود: همچنین در این راستا  اردوی تفریحی فرهنگی ویژه دانشجویان متاهل دانشگاه در دو دوره برگزار شد. برگزاری جشن مادرانه و تقدیر از دانشجویان مادر، مرخصی تشویقی روز زن ، 
برپایی نمایشگاه فروش محصولات حجاب و عفاف با تخفیف ۳۰ درصدی جهت تکریم بانوان دانشگاهی، تصویب تاسیس مهد کودک ویژه مادران دانشجو در شورای فرهنگی دانشگاه بخش دیگری از این اقدامات است.
دکتر فرزانه پور به دیگر اقدامات اثرگذار در عرصه جوانی جمعیت که در دانشگاه بیرجند انجام شده است پرداخت و گفت: راه‌اندازی اتاق مادر و کودک در ساختمان‌های اداری دانشگاه و دانشکده‌ها، برگزاری جشن ازدواج دانشجویی در دانشگاه، دورکاری و مرخصی و دریافت حقوق در ایام مرخصی زایمان ، 
مرخصی‌های بدون سنوات در طول بارداری تا زمان رسیدن فرزند به سن دو سال برای دانشجویان، طرح‌های ملی و تسهیلات دانشجویی در طرح‌های دوگانه ، آغاز به کار گروه مطالعات زنان و خانواده ذیل  گروه مطالعات اجتماعی معاونت فرهنگی، ارائه ۴ پایان نامه با موضوع جوانی جمعیت توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، موافقت با ۱۲۵ درخواست عدم محاسبه غیبت دانشجویان با در نظر گرفتن قانون خانواده و جوانی جمعیت توسط معاونت آموزشی، موافقت با ۱۲۷ درخواست استفاده از مزایای قانون خانواده و جوانی جمعیت توسط معاونت آموزشی ، 
احداث دو خوابگاه متاهلی در کنار دو خوابگاه قبلی، تخصیص خانه‌های سازمانی با ظرفیت ۷۰ درصد به مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اختصاص ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل توسط معاونت دانشجویی، اختصاص کمک هزینه ازدواج به دانشجویان توسط معاونت دانشجویی، خدمات نیمه وقت بانوان توسط معاونت اداری و مالی، پرداخت کمک هزینه مهد کودک توسط معاونت اداری و مالی و مشاوره ازدواج توسط مرکز مشاوره است . 
دکتر فهیمه زنگویی، مدیر کل امور زنان و دفتر خانواده استانداری خراسان جنوبی در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام رضا (ع)، صحبت‌های خود را به موضوع فرزندآوری و سیاست‌های فرزندآوری اختصاص داد و افزود: بدیهی است که مسئله فرزندآوری ،افزایش نسل یک مسئله مهم و استراتژیک می‌باشد به گونه‌ای که پیامبر اکرم (ص) در این رابطه می‌فرمایند: 'من در روز قیامت به تعداد امتم در نزد خداوند و حاضرین در صحنه قیامت افتخار می‌کنم حتی به فرزندانی که ناخواسته سقط شده‌اند . ' 
دکتر زنگویی ادامه داد: بنابراین ما باید سیاست‌های اصلی جمعیتی خود را در تمام زمان‌ها و تاریخ‌ها با این سخن از پیامبر اکرم (ص) هماهنگ کنیم.  
وی بیان کرد: از سال ۹۳ که سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب تدوین شد، سیاست‌های جمعیتی تغییر کرد و از ابتدای دولت سیزدهم ما شاهد سرعت بیشتری در تغییر استراتژی و نگاه دولت و مجلس به مسئله فرزندآوری هستیم .  
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری گفت: رهبری در رابطه با جمعیت قبل از سال ۹۳ نکات مهمی را بیان فرموده اند و بیش از ۹۰ بار در سخنرانی‌های مختلف بر تهدید نسل با سیاست‌های آن زمان تاکید می‌کردند به گونه‌ای که ایشان مسئله کاهش نیروی جوان و جمعیت را یکی از ترس‌های خود مطرح کرده‌اند و در رابطه با پیری جمعیت و کاهش نرخ رشد هشدار داده‌اند. وی اظهار کرد: قانون حمایت از جوانی جمعیت، قانونی درخشان است اما در مورد نحوه اجرای آن چالش‌هایی وجود دارد که ان شاء الله با کمک همه دستگاه‌ها این چالش‌ها برطرف خواهد شد.  
وی ادامه داد: مسئله تغییر نگرش و فرهنگ و ارزش فرزندآوری را نباید فراموش کنیم زیرا قانون حمایت از جوانی جمعیت در بهترین حالت اجرا تنها ۲۰ درصد بر زاد و ولد تأثیر دارد و ۸۰ درصد دیگر آن فرهنگی است.

اجرای مولودی خوانی و سرود دیگر برنامه های این جشن بزرگ بود.

معرفی برگزیدگان دومین جایزه جوانی جمعیت دانشگاه بیرجند
در این جلسه برگزیدگان دومین جایزه جوانی جمعیت بدین شرح معرفی شدند:
دکتر سید محمد رضوی، دکتر الهام یوسفی روبیات و مهندس صادق پاسبان در بخش اعضای هیأت علمی و در بخش کارمندان نیز، علی حیدری، مرتضی مزگی نژاد و سید ابولفضل رضایی تقدیر شدند.
در بخش دانشجویان: زینب کاظمی، مجید رنجبری، محمدحسن میثاقی، الهام مدرسی نژاد و  مریم خلیقی معرفی و تقدیر شدند.

همچنین از کارکنانی که در سال ۱۴۰۲_۱۴۰۳ صاحب فرزند شده‌اند نیز به شرح ذیل تقدیر به عمل آمد:
مرتضی علی‌آبادی، فرهاد آذرمی آتاجان، محمد علی صاحبکاران، جواد چزگی، سید بهنام حسینی،جواد چزگی، مصطفی خدادادی،مصطفی فروتن تنها، رضا مشتاقی.

آخرین ویرایش۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳