برگزاری استارتاپ ویکند زرناب در دانشگاه بیرجند

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۳ کد : ۲۷۸۹۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۹۶
استارتاپ ویکند زرناب بعد از نخستین جشنواره ملی زرشک که در سال ۱۴۰۱ در بیرجند توسط جهاد کشاورزی و سایر ارگان های ذیربط با مشارکت دانشگاه بیرجند در بخش علمی برگزار شد، استارت خورد و دانشگاه به این فکر افتاد که بتواند از ایده‌های نو و خلاق در حوزه محصول زرشک استفاده کند.
برگزاری استارتاپ ویکند زرناب در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند؛ و به بهانه برگزاری استارتاپ ویکند زرشک در دانشگاه بیرجند (زرناب) بر آن شدیم تا در این خصوص گفتگوی مختصری با دکتر ابوالفضل اکبرپور معاون پژوهش، فناوری و نوآوری داشته باشیم. 
دکتر اکبرپور در این باره گفت: استان خراسان جنوبی بیشترین سطح زیر کشت تولید محصول زرشک را در ایران و جهان دارد و شهرستان های زیرکوه، درمیان، قاینات، سربیشه و بیرجند، بویژه مناطق افین و زهان از مهم ترین مناطق کشت زرشک در کشور هستند. استان خراسان جنوبی 98 درصد تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص داده، بطوریکه سطح زیر کشت این محصول در خراسان جنوبی حدود 19 هزار هکتار است و بر اساس آماری که در حال حاضر وجود دارد، حدود 50 هزار خانوار روستایی و شهری در زنجیره تولید، توزیع و فرآوری این محصول فعالیت دارند. بنابراین با توجه به محرومیت های موجود در بخش آب و خاک استان و همچنین وجود قابلیت‌های سازگاری این محصول با شرایط آب و هوایی منطقه، وجود ظرفیت‌های موجود در بازار کار، عملکرد مناسب محصول در منطقه و نبود رقیب در بازار جهانی، زرشک می تواند پتانسیل خوبی برای معرفی خراسان جنوبی، به ویژه در بازارهای جهانی باشد. 
وی در ادامه افزود: استارتاپ ویکند ملی زرناب که روی مسئله زرشک تمرکز کرد، بعد از نخستین جشنواره ملی زرشک که در سال 1401 در بیرجند توسط جهاد کشاورزی و سایر ارگان های ذیربط با مشارکت دانشگاه بیرجند در بخش علمی برگزار شد، استارت خورد و دانشگاه به این فکر افتاد که بتواند از ایده‌های نو و خلاق در حوزه محصول زرشک استفاده کند. لذا استارتاپ زرناب با مفهوم زنجیره ارزش طلا شروع به فعالیت کرد و از آن جایی که وزارت علوم درسال 1400 وظایفی را برای دانشگاه‌‎ها به عنوان دانشگاه ماموریت‌گرا تعریف کرد و ماموریت‌های ویژه‌ای را برای اکثر دانشگاه‌های کشور مشخص نمود، دانشگاه بیرجند نیز به تناسب مامور شد تا نسبت به تدوین و توسعه زنجیره ارزش محصولات با مزیت استان از قبیل زرشک، زعفران، عناب و گیاهان دارویی اقدام نماید که این فعالیت  در راستای ماموریت دانشگاه بیرجند شکل گرفت. 

دکتر اکبرپور با اشاره به اینکه قرار است در روزهای دوم تا چهارم خرداد ماه سال جاری، این استارتاپ برگزار گردد، گفت: محورهای استارتاپ شامل پنج محور اصلی هست که عبارتند از:  
1- محصولات سالم ارگانیک و پایدار در بخش توسعه صنعتی زرشک 
2- ایده های فرآورده سازی و مشتقات جانبی 
3- الگوهای نوین کشت و کاهش در مصرف آب، کود و سم 
4- ترویج روش های نوین بهره‌وری جهت افزایش راندمان  در هکتار  
5- بازاریابی و نیازسنجی داخلی و خارجی

وی ادامه داد، در راستای این استارتاپ، پیش رویدادهایی از قبل برگزار شده یا در حال برگزاری در دانشگاه بیرجند است که از آن جمله می توان به پیش رویدادهای خلاقیت و ایده‌پردازی در حوزه زرشک، پیش رویداد آشنایی با پروژه‌های تحقیقاتی زرشک، پیش رویداد بنیاب و پیش رویداد کمک به ایده پردازی تولید فناورانه فرآورده‌های دارویی و غذایی زرشک، اشاره کنیم. همچنین کارگاه‌های استارتاپ نیز در حال برگزاری است. به علاوه نمایشگاهی در تاریخ یک تا سوم خردادماه سال جاری در سالن امید دانشگاه بیرجند در مورد محصول زرشک خواهیم داشت. 
دکتر اکبرپور در پایان با تشکر از تمامی دست اندر کاران برگزاری این رویداد بزرگ، از تمامی متخصصان، دانشجویان، دانشگاهیان، علاقمندان، ذینفعان و فعالان در این حوزه، دعوت بعمل آورد تا در این استارتاپ شرکت نموده و با مراجعه به وبگاه این رویداد ملی (www.zarnabchain.com) از تمامی بخشهای این استارتاپ دیدن نمایند.

آخرین ویرایش۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳