با حضور پروفسور زلفی‌گل، شیمیدان برجسته کشور برگزار شد؛

سخنرانی علمی با موضوع دانشگاه توانا

۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۱ کد : ۱۱۰۱۷ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷۲۷
سخنرانی علمی با موضوع دانشگاه توانا با حضور پروفسور زلفی‌گل، شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی کشور و رئیس اسبق دانشگاه بوعلی سینا همدان روز یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد.
سخنرانی علمی با موضوع دانشگاه توانا

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند با تأکید به موضوع بسیار مهم دانشگاه توانا در قرن 21 گفت: دانشگاه‌هایی می‌توانند در این دوران به موفقیت دست یابند که میزان انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند.
دکتر خامسان، گروه شیمی را به ‌عنوان یکی از گروه‌های پرافتخار دانشگاه نام برد و گفت: استفاده از تاکتیک‌های جدید و جلوگیری از تک‌جانبه نگری می‌تواند دانشگاه را توانمند کند.
دکتر سیدمرتضی موسوی، رئیس پردیس علوم پایه سه رشته شیمی، فیزیک و ریاضی را شالوده این پردیس نامید و ادامه داد: بیش از  40 سال پیش همزمان با تأسیس دانشگاه این سه رشته به عنوان اولین رشته های این مجموعه راه‌اندازی شدند.
دکتر موسوی به وجود همکاران سرآمد کشوری و بین المللی در گروه شیمی و پردیس علوم پایه اشاره کرد و افزود: گروه شیمی بیشترین تعداد دانشجو، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی بروز و منحصر بفرد را در اختیار دارد.
وی همچنین گزارشی از رشته‌های حاضر در این پردیس و فعالیت‌ها و ظرفیت‌های آن در راستای ارتقای جایگاه دانشگاه ارائه کرد.
دکتر محمدعلی ناصری، عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه بیرجند ضمن خیرمقدم به حضران در این سخنرانی علمی به معرفی پروفسور زلفی‌گل پرداخت و ادامه داد: این استاد برجسته در سال 1345 در استان مرکزی متولد شد و تمامی مقاطع تحصیلی خود از کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه شیراز به پایان رساند.
وی گفت: نام دکتر زلفی‌گل در سال 1373 در لیست یک درصد دانشمندان پراستناد کشور قرار گرفت و از سمت وزیر وقت علوم تقدیر شد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی افزود: شیمیدان برجسته شیمی آلی کشور، کسب رتبه 545 در بین 10 هزار شیمیدان،  پژوهشگر برتر کشور، دریافت نشان درجه دو پژوهشی توسط ریاست جمهوری در سال 1397، کسب عنوان استاد نمونه کشور، ارائه 530 مقاله در مجله‌های بین المللی، عضو هیأت تحریریه چندین مجله علمی داخلی و خارجی، چهره برتر علمی و پژوهشی ایران در شیمی آلی، ریاست دانشگاه بوعلی سینا، عضویت در شوراهای متعدد وزارت علوم و قائم مقامی بنیاد نخبگان بخشی از سوابق علمی، پژوهشی و اجرایی این استاد علم و اخلاق است.
پروفسور زلفی‌گل با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم و اعلام آشنایی خود با دانشگاه بیرجند و همکاران دانشگاه، توانایی را حاصل دانش و دانایی دانست و به بایدها و نبایدهای دانشگاه توانا پرداخت.
وی دانایی را از عوامل توانایی و رسیدن به مدینه فاضله، آسایش و آرامش نام برد و به استفاده درست از امکانات و جلوگیری از خام فروشی با همت دانشگاهیان اشاره کرد.
دکتر زلفی‌گل دانایی، علم و عالم را از دیدگاه تاریخی برشمرد و گفت: فلسفه نوشتن یک وظیفه بشری است.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی به ویژگی‌های علم، شفافیت و نور اشاره کرد و بیان داشت: علم موجب خلاقیت، ژرف بینی و شهود و پیش بینی می‌شود.
پروفسور زلفی‌گل ادامه داد: مطالعه کتاب و مطالعه تاریخ از عوامل عاقل شدن و جلوگیری از اشتباهات گذشتگان است و عالم با کمک هوش خود مشکلات را حل می‌کند.
وی دانشگاه توانا را عامل ایجاد و خلق افکار و فلسفه جدید نامید و خاطرنشان کرد: دانشگاه توانا نوع نگاه به پدیده‌ها را تفسیر می‌کند و با این نوع نگاه به کمک جامعه و صنعت می‌آید.
وی گفت: وظیفه دانشگاه توانا توسعه و نخبه پروری است که با تربیت انسان‌های نخبه در بخش‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، فناوری به حاکمیت کشور کمک می‌کند.
این سخنرانی علمی با همت گروه شیمی، پردیس علوم پایه و معاونت پژوهش و فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند همزمان با هفته پژوهش و فناوری برگزار شد.

آخرین ویرایش۲۴ آذر ۱۳۹۹