گزارش رویداد بین المللی مهرآب در دانشگاه بیرجند

۱۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴ کد : ۲۵۶۵۰ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۸۱۶
گزارش برگزاری رویداد بین المللی مهرآب که ابتدای تیرماه جاری در دانشگاه بیرجند برگزار گردیده در هشتمین شماره نشریه اعجاز مهرآب منتشر شد.
گزارش رویداد بین المللی مهرآب در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجندف در نشریه اعجاز مهرآب با اشاره به اینکه رویدادهای سال 1402 نسبت به سالهای گذشته با تفاوت های خاصی برگزار گردید، آمده است؛ همکاری دو اســتان خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی در برگزاری دو رویداد مهم از ویژگی های برجسته سال جاری بود. 

دانشگاه بیرجند پیشتاز به کار بستن فناوری ها و روش های مصرف بهینه آب در کشـور
نشست یکم تیر ماه با عنوان آب ، فرهنگ و رسانه با میزبانی و برنامه ریزی عالی دانشگاه بیرجند برگزار شد. دانشگاهی که پیشتاز به کار بستن فناوری ها و روش های مصرف بهینه آب در کشــور است. حذف چمن از فضای سبز ، برخورداری از سامانه بازچرخانی آب و نیز توجه ویژه به موضــوع آب در پارک فناوری نمونه هایی از اقدامات خوب این دانشگاه بود. سه روز حضور ما در استان خراسان جنوبی فرصت گرانبهایی را برای ما فراهم آورد تا از قناتهای منطقه بازدید و با این فناوری کهن و پایدار و شیوه‌های خلاقانه بهره‌برداری از آن آشنا شویم. 
در همایش مهر آب 9رویداد در قالب برگزاری نشستها، کارگاههای و بازدیدهای تخصصی از 29 خرداد تا 2 تیرماه در استانهای خراسان جنوبی و رضوی برگزار شد. همچنین برگزاری نشست تخصصی در دانشگاه بیرجند و بازدید از سازه‌های آبی تاریخی و قنوات خراسان جنوبی و مراسم رونمایی از دستگاه تصفیه فاضلاب در مرکز رشد دانشگاه بیرجند از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

نشست آب، فرهنگ و آگاهی رسانی
دومین رویداد مهرآب با نشست آب، فرهنگ و آگاهی رسانی همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب روز پنجشنبه اول تیرماه در دانشگاه بیرجند با حضور دکتر لامعی، رئیس دانشگاه و دکتر اکبرپور، معاون پژوهشی با مشارکت کمیته آب، انرژی و محیط زیست انجمن روابط عمومی ایران، کمیته آب و گردشگری کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران، انجمن ایرانی همکاری با یونسکو و باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان خراسان جنوبی، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی، پایگاه میراث جهانی قنات ایرانی بلده فردوس، سازمان کتابخانه ها،موزهها و مرکز اســناد آســتان قدس رضوی و آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی با حضور استادان، مدیران، متخصصین و دانشجویان برگزار شد.
دراولین روز از دومین رویداد بین المللی مهرآب، هاشم اتفاقی، کارشناس باستان شناسی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند مطلبی را با عنوان بررسی سازهای قنات فتح آباد و پلهای آب بر سر ترناو بشرویه ارائه کرد. وی در ابتدا به موقعیت جغرافیایی بشرویه که در حاشــیه کویر مرکزی قرار دارد و همچنین اهمیت موضوع آب در منطقه اشاره کرد و گفت نکته جالب این است که که اسامی روستاهای این مناطق متاثر از موضوع آب است. وی ر ادامه به تشریح شمای کلی قنات فتح آباد پرداخت و توضیحاتی را در خصوص مادرچاه و کوره قنات، رودخانه متقاطع و همچنین مسیر انتقال آب تا پلهای آب بر سر و پلهای انتقال آب پرداخت و گفت شمای کلی قنات فتح آباد شامل پلهای انتقال آب، زورناو قنات خشک کار و کاریز دوم در داخل روستا است. سکونتگاههای موقت کال نی باز مطلب بعدی بود که وی به آن اشــاره کرد که شامل ۴ سکونتگاه کوی برده کمال، کال عوض نام و کال کم نگار بود. وی در ادامه تشریح پل ترناو در دوره ساسانی و سلجوقی و نیز نحوه مدیریت و نگهبانی از این سازه پرداخت . وی تاکید کرد: رشته کوه های شتری، اشــتران کوه که قدیمی ترین سازند زمین شناســی در فالت مرکزی است دارای ســوابق فرهنگی، تمدنی و زیست شناسی اســت که نیازمند انجام پژوهش‌های سیستماتیک، دیرین باستان شناسی و مردم شناسی و اکولوژی است. مجموعه قنات فتح آباد و پل های آب بر سر ترناو سازه ای منحصر به فرد در جنوب خراسان است که علاوه بر دارا بودن ظرفیت احیاء مجدد ســازه‍‌های قدیمی، امکان قرارگیری در فهرست میراث جهانی و در جمع قنوات ایرانی مورد حفاظت سازمان فرهنگی یونسکو را دارد. در حــال حاضر جمعــی از جوانان عالقمند به موضوع حفاظت از این سازه تاریخی و فرهنگی خارق العاده با همت شخصی و به کمک ارگان های مرتبط پیگیر تهیه نقشــه های مربوطه، جذب اعتبار به منظورمرمت و احیاء پل انتقال آب و تهیــه پرونده ثبت میراث جهانی هســتند و همکاری ارگان های مرتبط برای به نتیجه رســیدن این مهم مثمر ثمر خواهد بود.
در پایان نشریه اعجاز مهر آب از تلاش‌های دکتــر اکبرپور، دکتــر علیــزاده ، مهنــدس عــرب، خانم حسینایی، دکتر اکبری، دکتر پوررضا، دکتریعقوب زاده، مهندس حســین اصغری، مهندس سروری و مهندس فرزانگان تقدیر کرد.


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۳ آبان ۱۴۰۲