رئیس دانشگاه بیرجند در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری بیان کرد:

مواد معدنی و محصولات مزیت دار استان تجربه موفق دانشگاه در پژوهش

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۳ کد : ۲۶۱۳۸ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۸۵۴
رئیس دانشگاه بیرجند، همزمان با برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خراسان جنوبی، گفت: افزایش بهره وری از منابع معدنی و توسعه زنجیره ارزش افزوده محصولات مزیت دار استان در لیست پژوهش های موفق دانشگاه بیرجند است.
مواد معدنی و محصولات مزیت دار استان تجربه موفق دانشگاه در پژوهش

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند همزمان با برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خراسان جنوبی، توضیح داد: با توجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی استان، سال گذشته دو مأموریت پژوهشی بر ای دانشگاه بیرجند تعریف شد. اولین مورد تدوین و توسعه زنجیره ارزش افزایش بهره‌وری از منابع معدنی و دومین مأموریت تدوین و توسعه زنجیره ارزش محصولات مزیت دار استان و گیاهان دارویی است که خوشبختانه اقدامات خوبی در دانشگاه انجام و حتی به تولید محصول نیز منجر شده است.
رئیس دانشگاه در ادامه افزود: قرص زعفران با نام تجاری سافرانال، با مجوز سازمان غذا و دارو یکی از این تولیدات است. در حوزه های معدن نیز طرح های پژوهشی خوبی انجام و برای مثال در زمینه کاتالیست ها و عناصر نادر خاکی، اقدامات مؤثری انجام شد. 
وی بیشتر پژوهش‌های دانشگاه بیرجند را در راستای نیازهای استان معرفی کرد و افزود: تنها مشکل در این بخش تحقیقات نیست، بلکه سرمایه گذاری است. زیرا برخی محصولات تولیدی در استان و تحقیقات انجام شده به منظور برند و تجاری سازی نیاز به سرمایه گذاری دارد. 
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط استان این مسأله و سرمایه گذاری کم رنگ است درحالی که خراسان جنوبی، بهشت معادن و دارای محصولاتی با ارزش طلا است ولی سهم استان، از تولید ناخالص ملی نیم درصد است که این موضوع باعث شده که خراسان جنوبی جزو استان‌های کمتر توسعه یافته به حساب آید.
دکتر لامعی، گفت: دانشگاه بیرجند نقش مهمی در تهیه و انجام پژوهش در استان و کشور دارد. چرا که محیطی را فراهم کرده است که پژوهشگران می‌توانند در آن به بررسی مسائل جدید بپردازند، ایده‌های خود را آزمایش کرده و تحقیقات انجام دهند. دانشگاه بیرجند به عنوان دانشگاه مادر و معین استان، گام‌های اساسی در پژوهش، نیازها و چالش‌های استان برداشته است.
به گفته وی دانشگاه بیرجند برای حمایت از پژوهشگران امکاناتی مانند دسترسی به منابع کتابخانه‌ای، تجهیزات پژوهشی، آزمایشگاه مرجع، همکاری با اساتید با تجربه و بودجه برای پروژه‌های پژوهشی را تأمین می کند.
وی به وجود تعامل خوب بین دانشگاه بیرجند و دستگاه‌های اجرایی استان اشاره و اضافه کرد: در بیشتر حوزه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، اعضای هیأت علمی دانشگاه بیرجند مشارکت دارند. به گونه‌ای که از ابتدای امسال تاکنون، رشد مبلغ قراردادهای پژوهشی دانشگاه دو برابر و تعداد تفاهم نامه‌ها با دستگاه‌های اجرایی استان چهار برابر شده است.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خراسان جنوبی از 12 لغایت 15 آذرماه جاری در سالن امید دانشگاه بیرجند برپا است.

آخرین ویرایش۱۴ آذر ۱۴۰۲