مصاحبه با برگزیدگان بورسیه صنعتی (قسمت دوم)

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۵ کد : ۲۷۴۴۵ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۸۵
سرکار خانم نگار اسکندری قهرمانلو یکی دیگر از برگزیدگان بورسیه صنعتی دانشگاه بیرجند است. خانم اسکندی اهل خراسان شمالی شهرستان اسفراین بوده و تحصیلات متوسطه را در رشته علوم تجربی در آن شهرستان گذرانده و درحال حاضر دانشجوی رشته شیمی کاربردی دانشگاه بیرجند می باشد.
مصاحبه با برگزیدگان بورسیه صنعتی (قسمت دوم)

در بخش دوم مصاحبه با نخبگان طرح بورسیه صنعتی دانشگاه بیرجند به سراغ سرکار خانم نگار اسکندری قهرمانلو یکی دیگر از پذیرفته شدگان این طرح رفتیم. خانم اسکندی اهل خراسان شمالی شهرستان اسفراین بوده و تحصیلات متوسطه را در رشته علوم تجربی در آن شهرستان گذرانده و درحال حاضر دانشجوی رشته شیمی کاربردی دانشگاه بیرجند می‌باشد.

- چگونگی و مراحل اخذ بورسیه را توضیح دهید؟ بطور کلی چه مراحلی را گذراندید تا موفق به اخذ بورسیه شدید؟
پس از اینکه دفترچه کنکور منشر شد، من با این طرح برای اولین بار آشنا شدم و به همین دلیل با تحقیق و بررسی و اطلاع از مزایای آن، کدرشته مد نظر را انتخاب کردم، در مرحله بعد، پس از اعلام نتایج اولیه، از پذیرفته شدگان کد رشته‌های دارای بورسیه برای مصاحبه دعوت بعمل آمد که به لطف خدا جزو برگزیدگان بودم. مصاحبه با حضور صنعتگران استان انجام پذیرفت و در نهایت پس از چند هفته نتایج آن اعلام شد که من موفق به کسب امتیازات لازم شده و بورسیه دانشگاه را اخذ نمودم.

- مزایای بورسیه صنعتی چیست؟
از یک سو بورسیه صنعتی باعث جذب دانشجویان مستعد و علاقمند در دانشگاه می‌شود و از سوی دیگر دانشگاه نیز نیروهای ورزیده لازم برای بخش صنعت را پرورش می‌دهد. نکته حائز اهمیت در این طرح، روشن بودن آینده دانشجوی بورسیه است که موجب می‌شود دانشجو از انگیزه مضاعفی برای آموزش و تحقیق برخوردار گردد. از دیگر مزایای بورسیه و جذب دانشجو در اینگونه طرح‌ها و برنامه این است که زمینه گسترش شرکت‌های دانش بنیان دربخش های مختلف صنعتی را بوجود می آورد.

- توصیه شما به سایر افراد مستعد تحصیل و رتبه های برتر جهت تحصیل در دانشگاه بیرجند چیست؟
دانشگاه بیرجند یکی از قدیمی‌ترین و بروزتربن دانشگاه های ایران است و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار مناسبی دارد. آزمایشگاه‌های مجهز، اساتید مجرب و توانمند، مقاطع تحصیلات تکمیلی در اکثر رشته‌ها و... بخشی از ویژگی‌های این دانشگاه می‌باشد. توصیه من به رتبه‌های برتر کنکور این است که رشته‌های بورسیه و بطور کلی دانشگاه بیرجند را انتخاب کنند دلیل آن هم علاوه بر موارد فوق این نکته مهم است که این دانشگاه اهمیت خاصی به استعدادهای درخشان و رتبه‌های برتر داده و امکانات تحصیل و تحقیق را براحتی برای انها فراهم می آورد.

- به نظر شما آینده تحصیل در ایران چگونه است؟
آینده تحصیل درایران بسیارخوب است چرا که کشور درحال پیشرفت علمی و فناوری در منطقه بوده و بنابراین به نیروهای جوان و مستعد نیاز دارد، همه ما می دانیم که تعداد زیادی از نیروهای متخصص بدلیل شرایط سنی و سابقه کاری درحال بازنشستگی هستند پس ما می توانیم با تلاش و همت خودمان، ضمن جایگزینی مناسب برای آنان، این شانس را هم داشته باشیم که در رده‌های بالای علمی، صنعتی و مدیریتی بکارگیری شویم.

- چه پیشنهاداتی برای دانش آموزان ودانشجویان دارید که موجب شود با انگیزه، نشاط وامیدواری هرچه بیشتر به آینده، به تحصیل بپردازند؟
به تمام دوستان هم سن و سال خودم و همچنین دانش‌آموزان عزیز توصیه می‌کنم که فریب تبلیغات استعمار و دشمنان ایران اسلامی را نخورند، نا‌امید نشوند و دست از تلاش علمی برندارند، چرا که در ایران سربلند، زمینه پرورش، رشد و پیشرفت برای همه جوانان مستعد فراهم است و جامعه علمی برای زحمات آنها ارزش قائل می‌شود.

- نگرانی ها و دغدغه هایی که احتمالا درحال حاضر و بطور کلی در مسیر تحصیل دارید یا خواهید داشت؟
نگرانی خاصی ندارم اما امیدوارم که بخش صنعت هرچه بیشتر با دانشگاه همکاری نموده خصوصا در بخشهای تحقیقاتی، بنظر می‌رسد، چنانچه  پروژه‌های علمی بخش صنعت در اختیار دانشجویان مستعد دانشگاه‌ها قرار گیرد، هم دانشجو با انگیزه مضاعفی به فعالیت‌های علمی می‌پردازد و چه‌بسا که مسیر تحصیلات تکمیلی وی هموارتر گردد و هم بخش صنعت می‌تواند از توان علمی نیروهای جوان بیشتر استفاده کند.

- چه نکاتی را می خواهید به مسئولین و یا اساتید دانشگاه انتقال دهید؟ و چه انتظاراتی از آنان دارید؟
شرایط موجود مناسب است اما در راستای پیشرفت هرچه بیشتر علم و صنعت از دانشگاه انتظار می‌رود که در حد توان امکانات علمی و آزمایشگاهی بیشتری را فراهم نماید و نسبت به گسترش همکاری با شرکت‌های مرتبط با بورسیه صنعتی اقدام نماید، تا انشاا... درآینده دچار مشکل نشویم همچنین حمایت هرچه بیشتر دانشگاه از شرکت‌های دانش بنیان، موجب خواهد شد، تا در آینده دانشجویان بیشتری جذب این شرکت‌ها شوند.

 


لینک دانلود فایل
آخرین ویرایش۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳