نشست مسئولین هفتمین همایش ملی زعفران با ریاست دانشگاه بیرجند

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۹ کد : ۲۸۵۲۱ اخبار دانشگاه اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۸۲۴
نشست مسئولین هفتمین همایش ملی زعفران با حضور دکتر احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند، برگزار شد. در این نشست، دکتر محمد علی بهدانی (دبیر همایش)، دکتر غلامرضا زمانی (دبیر علمی همایش) و دکتر مهدی جهانی (دبیر اجرایی همایش) حضور داشتند.
نشست مسئولین هفتمین همایش ملی زعفران با ریاست دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه، امروز، ۲۸ مرداد، نشست مسئولین هفتمین همایش ملی زعفران با حضور دکتر احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند، برگزار شد. در این نشست، دکتر محمد علی بهدانی (دبیر همایش)، دکتر غلامرضا زمانی (دبیر علمی همایش) و دکتر مهدی جهانی (دبیر اجرایی همایش)، دکتر سیدسعید محمدی (رئیس حوزه ریاست)، دکتر ابوالفضل اکبرپور (معاون پژوهشی فناوری و نوآوری) و دکتر سیدمحمدرضا خلیل نژاد (مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی) حضور داشتند.

دکتر احمد لامعی، در این نشست به اهمیت همایش ملی زعفران در تقویت جایگاه علمی دانشگاه بیرجند اشاره کرد و از زحمات تیم اجرایی و ارکان همایش تشکر نمود. وی همچنین به پیگیری‌های صورت گرفته جهت اخذ حمایت‌های سازمان‌های دولتی در سطح ملی و استانی از جمله معاونت پژوهشی وزارت علوم، سازمان پژوهش‌های سپاه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، منطقه ویژه اقتصادی، شرکت شهرک‌های صنعتی و بنیاد نخبگان اشاره کرد و اطمینان داد که این همایش مورد حمایت سازمان‌های ذیربط قرار خواهد گرفت.

دکتر مهدی جهانی، دبیر اجرایی همایش، به اهمیت جلب حمایت استانداری و سازمان‌های دولتی محلی از این همایش اشاره کرد و بر اهمیت مشارکت مادی و معنوی تأکید نمود. وی خروجی اصلی این رویداد علمی را ارتقای سطح علمی دانش زعفران در مزرعه و افزایش راندمان محصول دانست.

دکتر محمد علی بهدانی، دبیر همایش، بر لزوم مشارکت دستگاه‌های ملی و منطقه‌ای تأکید کرد و به اهمیت اطلاع‌رسانی و تبلیغات در این همایش پرداخت. وی پیشنهاد کرد از فرصت این همایش برای معرفی پتانسیل‌های پژوهشی دانشگاه، معرفی مجلات علمی، تجدید چاپ کتب مرتبط با دانش زعفران و برگزاری نمایشگاه کتب کشاورزی استفاده شود. دکتر بهدانی همچنین به تأثیر بی‌بدیل کشاورزی در ماندگاری حضور انسان‌ها در سرزمین و شکل‌گیری اکوسیستم انسانی و پویایی سرزمین و ایجاد امنیت، به‌ویژه در مناطق مرزی، اشاره کرد.

دکتر غلامرضا زمانی، دبیر علمی همایش، به تشکیل کمیته علمی این همایش با حضور ۳۲ تن از صاحب‌نظران حوزه زعفران در گستره کشوری اشاره کرد و گفت: رخدادهای علمی بر جایگاه ایران در حوزه زعفران تأثیرگذار است. وی پیش‌بینی کرد حدود ۱۰۰ مقاله در این همایش دریافت شود که بسیاری از آن‌ها در حوزه پزشکی خواهد بود. دکتر زمانی به رویکرد جامعه‌محور هفتمین همایش ملی زعفران اشاره کرد و گفت: با برگزاری میزگردهای تخصصی، مسائل زعفران با حضور صاحب‌نظران دانشگاهی و کشاورزان مجرب مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و راهکارهایی ارائه خواهد شد. وی گفت: یکی از ویژگی‌های خاص این همایش، حضور کشاورزان موفق و پیشرو مطرح کشوری جهت برگزاری میزگردهای تخصصی-کاربردی است.

دکتر ابوالفضل اکبرپور، معاون پژوهشی فناوری و نوآوری دانشگاه، به آمادگی جهت حمایت از این همایش و همزمانی آن با رویداد زرناب اشاره کرد. وی اظهار امیدواری کرد که با تجدید چاپ کتب مرتبط با حوزه زعفران که توسط اساتید دانشگاه بیرجند تألیف شده، این آثار علمی در میان شرکت‌کنندگان توزیع شود.

در پایان، دکتر سیدسعید محمدی، رئیس حوزه ریاست دانشگاه، و دکتر سیدمحمدرضا خلیل‌نژاد، مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه، بر آمادگی همه‌جانبه در حمایت از این رویداد مهم علمی تأکید کردند.

خراسان جنوبی به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق تولید زعفران در ایران شناخته می‌شود. این استان رتبه نخست کیفیت زعفران در کشور و رتبه دوم تولید این محصول را بعد از خراسان رضوی دارد. شرایط اقلیمی مناسب، کیفیت خاک مطلوب و کیفیت چیدن گل‌های زعفران از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند زعفران خراسان جنوبی عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد و شهرت جهانی پیدا کند.

لازم به ذکر است زمان برگزاری همایش در روزهای ۲۳ و ۲۴ آبان ۱۴۰۳ خواهد بود.
برای اطلاعات بیشتر و جزئیات کامل‌تر درباره این همایش، می‌توانید به وب‌سایت رسمی هفتیمن همایش ملی زعفران مراجعه کنید.

کلید واژه ها: هفتیمن همایش ملی زعفران زعفران دکتر محمد علی بهدانی دکتر غلامرضا زمانی دکتر مهدی جهانی کشاورزی

آخرین ویرایش۲۸ مرداد ۱۴۰۳